Mohd Othman Yussoff
Nor Asiah Ibrahim
Shah
Persoalan
mengapa amalan kepimpinan transformasi diutarakan dalam perbincangan ini dengan
keberkesanan sekolah tidak dapat dielakkan memandangkan pengetua adalah
pengurus organisasi yang amat berkait
dengan teori kepimpinan. Langkah
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaksanakan transformasi sistem
pendidikan melalui pelaksanaan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025
yang memberi penekanan kepada konsep Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT atau HOTS) di kalangan warga sekolah
(guru-guru dan pelajar) menjadikan isu pendidikan semakin kompleks dalam era
dunia tanpa sempadan. Semenjak 2010 lagi, pelbagai transformasi sistem pendidikan telah
diperkenalkan demi meningkat kualiti akademik, kokurikulum dan pembangunan
sahsiah murid. Menurut Alimuddin (2010), transformasi ini bukan sahaja
melibatkan perubahan segi kurikulum, sistem peperiksaan tetapi perubahan dalam
sistem penilaian yang tidak lagi berdasarkan peperiksaan semata-mata. Antaranya termasuklah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), LINUS, Satu Murid Satu Sukan,
dan Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris
(MBMMBI).
Sehubungan itu, pengetua sekolah
perlu bersedia untuk menyerap segala perubahan yang telah dirancang dan menyampaikan
kembali kepada guru-guru dengan berkesan. Pengetua perlu menggunakan
kebijaksanaan kepemimpinan mereka untuk mengelakkan tekanan dan bebanan kerja
ke atas guru serta memberikan mereka kepuasan kerja. Lanjutan itu cabaran penstrukturan semula sekolah
dan persekitaran yang tidak menentu dalam bidang pendidikan menyebabkan
berlakunya “letusan kedinamikan kepimpinan” iaitu peralihan
pendekatan teori kepimpinan konvensional kepada penggunaan teori kepimpinan
komtemporari (semasa). Menurut Leithwood dan Jantzi, 1999, mereka mendapati
berlakuknya perubahan kepimpinan sekolah daripada kepemimpinan pengajaran
kepada kepemimpinan transformasi seperti yang ditunjukkan melalui Jadual 1.3.
Jadual
1.3 : Model Kepimpinan Transformasi
Sumber : Diubahsuai berdasarkan Modul
Pembangunan Diri, UKM, 2011
Beberapa kajian literatur, menunjukkan bahawa amalan kepimpinan
transformasi telah membawa perubahan positif kepada kerberkesanan sekolah.
Abdul Shukor (2004), menyatakan pengurusan dan kepimpinan pengetua adalah faktor
utama yang akan menentukan keberkesanan sekolah serta akan menentukan jatuh
bangun sekolah tersebut. Abdul Ghani
(2005), menegaskan bahawa pengamalan gaya dan amalan kepemimpinan transformasi
oleh pengetua berupaya meningkatkan prestasi guru (perlakuan warga organisasi)
dan sikap guru (peningkatan komitmen guru).
Manakala Koh (2008), menyatakan bahawa dengan kepemimpinan transformasi,
pengetua sekolah yang cemerlang akan membangunkan minda guru-guru melalui
keupayaan kepimpinan guru-guru iaitu merujuk kepada penglibatan meluas dan
berketrampilan dalam tugas-tugas
memimpin.
Kajian Jazmi (2009), juga
mencadangkan agar pengetua mengamalkan gaya kepimpinan transformasi. Hal ini
menurut beliau adalah berpunca dengan sistem pendidikan sekarang yang semakin
kompleks dan rencam di mana berlakunya
pertambahan beban tugas guru yang menimbulkan tekanan kerja. Guru dikatakan
terikat dengan pelbagai tugas lain di
samping tugas hakiki mereka. Selain itu, usaha menambah baik kecekapan
peringkat mikro organisasi pendidikan dan sekolah telah menyebabkan tekanan
terhadap organisasi sekolah supaya meningkatkan prestasi dan pencapaian, dan
ianya menyebabkan beban tugas kepimpinan peringkat sekolah semakin bertambah.
Dalam dunia globalisasi, ciri-ciri
dan amalan kepimpinan tradisional dan konservatif yang berorientasikan “taklid buta” antara pengikut
(pekerja/guru) dengan ketua mereka (pemimpin/pengetua) sudah lapuk ditelan
zaman dan tidak sesuai untuk dipratikkan terutamanya organisasi pendidikan.
Hallinger, (2003), menjelaskan pada masa kini, kepemimpinan tidak lagi memberi fokus
kepada hanya seorang pengetua sebagai pemimpin. Pengetua perlu memahami bahawa guru-guru juga
telah memainkan peranan penting menggerakkan perubahan untuk meningkatkan
kecemerlangan pelajar di sekolah. Perkongsian kuasa kepemimpinan (empowerment)
antara pengetua dan guru mula membanjiri konsep kepimpinan dalam pendidikan.
Tanggungjawab memimpin mulai berkembang dari seorang pengetua mengalir ke bawah
kepada guru yang diistilahkan sebagai “distributed
leadership”, “teacher leadership”, dan
“shared leadership”.
Pengamalan kepimpinan transformasi
juga amat penting kerana pengetua terpaksa berhadapan dengan guru-guru, staf
dan pelajar yang merupakan elemen-elemen yang memerlukan perhubungan
kemanusiaan yang lebih tinggi. Ini bertepatan dengan pandangan Parkinson dalam
bukunya “A Little Touch” menjelaskan manusia
(contohnya guru-guru, pelajar, dan staf) mempunyai hati dan perasaan dan
bukannya mesin atau robot yang boleh diperlakukan sewenang-wenangnya. Kajian
Woo (2007), mendapati pengetua yang berpengaruh, kemas kini, berbudi bahasa,
mesra, bersabar (tret karisma), selalu memberi penghargaan terhadap kerja yang
baik , percayakan kemampuan guru dan sentiasa ada semasa diperlukan, memberikan kepuasan kerja yang tinggi kepada
guru-guru yang sudah tentu menjamin peningkatan prestasi dan keberkesanan
sekolah.
4.0 KESIMPULAN
Persoalan keberkesanan sekolah dan hubungannya dengan kepimpinan merupakan
suatu polemik yang amat mencabar dengan pelbagai isu dan cabaran. Pelbagai saranan dan lontaran pemikiran
diperdebatkan dalam seminar, bengkel, forum dan media elektronik sehingga
menimbulkan percanggahan model, teori, mazhab dan aliran pemikiran pendidikan
yang merentasi ruang sempadan yang tiada kesudahan penyelesaiannya. Walaupun
secara idealisnya kita mengatakan terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi
keberkesanan sekolah seperti kepimpinan pengetua yang berkesan, pengurusan dan
pentadbiran sekolah yang baik, peranan penolong-penolong kanan dan sebagainya,
tetapi mengapa secara realitinya pelbagai pihak suka menggunakan keputusan
peperiksaan (pencapaian akademik) untuk mengukur keberkesanan sekolah? .
Langkah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mewujudkan “Sekolah Harapan
Negara”, “Sekolah Wawasan”, “Sekolah Bestari”, “Sekolah Integrasi” dan
bermacam-macam jenama sekolah di seluruh negara tetap tidak terlepas daripada
penilaian akademik dan peperiksaan sebagai kayu pengukur.
Oleh sebab itu, bagi saya inilah
cabaran dan isu yang ditanggani bersama antara “idealis” dan “realitinya” kita
sebagai pemimpin khususnya pengetua dan guru besar di sekolah. Sebenarnya organisasi pendidikan KPM, JPN,
PPD dan
kepimpinan sekolah iaitu pengetua atau guru besar mulai sekarang perlulah
mengubah pragdima bahawa keberkesanan sesebuah sekolah itu bukan sahaja
berpaksikan kepada pencapaian akademik, tetapi berteraskan konsep ketuhanan,
menerapkan nilai murni, melahirkan insan
yang seimbang (harmonis) sama ada di dunia dan di akhirat, selari dengan hasrat
Falsafah Pendidikan Negara dan ketauhidan Allah S.W.T sebagai Maha Pencipta.
RUJUKAN
Abdul
Ghani Kanesan Abdullah. (2005). Kesan
Amalan Penupayaan Dalam Pengajaran Pembelajaran Terhadap Beban dan Persekitaran
Kerja Guru. Educational Management and Leadership Journal, IAB. Vol.
15, 19 – 30.
Abdul
Ghani Kanesan Abdullah & K. Anandan.
(2009). Pengaruh Kepemimpinan Transformasi Sekolah dan Efikasi Kolektif Guru
Terhadap Komitmen Kualiti Pengajaran. Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan
Ke 16. IAB.
Abdul Shukor Abdullah. (2004). Ucap
Utama : Kepimpinan Unggul Tonggak Bidang Pendidikan Cemerlang. Seminar Nasional
Pengurusan dan Kepimpinan Ke 12. IAB.
Al.
Ramaiah. (2009). Kepimpinan Pendidikan.
Puchong : IBS Sdn. Bhd.
Alimuddin Mohd Dom. (2010). Transformasi Pendidikan Bermula. http://perkhidmatan pelajaran blogspot.com.
Djam’an
Satori (2006). Pembeberdayaan Manajemen
Berbasis Sekolah. Lembang : Seminar Tenaga Kependidikan.
Edmonds, R. (1979). Effective
School for The Urban Poor. Educational Leadership 40(3), hlm. 4-1
Geltner. (1981). The
Leader Effectiveness. Washington : Society Publications.
Hallinger, P. (2003). Leading Educational Change : Reflections On
The Practice Of Instructional and Transformational Leadership. Cambridge Journal of Education. 33 (3),
329 – 351.
Hord, S. M. (1986). A synthesis of
research on organizational collaboration. Educational Leadership. 43(5), 22–26
Hussein
Mahmood (1993). Kepimpinan dan Keberkesanan
Sekolah. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Hussein
Mahmood. (2005). Kepemimpinan Profesionalisme : Satu Utopia? Jurnal
Pemimpin, 5 : 39 – 51.
Jaap
Scheerens. (1992). Improving School Effectiveness. Paris : United Nation
Educational.
Jazmi Md. Isa. (2009). Gaya
Kepemimpinan Pengetua dan Kepuasan Kerja Guru : Kajian Perbandingan SMKA dan
SMK. Tesis
Sarjana. Universiti Utara Malaysia.
Kamus Dewan. (2002). Kuala Lumpur
: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Koh Lee Lee. (2008). Kepimpinan
Transformasi Terhadap Komitmen Guru Di beberapa Buah Sekolah di Daerah
Petaling. Tesis Sarjana. Universiti Malaya.
Leithwood K., & Jantzi D. (1999). Transformational
School Leadership Effects : A Replication. School Effetiveness and School Improvement.
10 (4), 451 – 479.
Modul Pembangunan Diri (2011). Bangi.
UKM Press.
Muijs
D., & Harris, A. (2007). Teacher
Leadership In Action : Three Case Studies Contrasting School. Educational
Management Administration &
Leadership. 35(1) : 111 – 134.
Olen
@ Ulin Tabor. (1998). Gaya Kepimpinan Guru Besar Dengan Keberkesanan Sekolah :
Kajian di Daerah Saratok, Sarawak. Tesis Sarjana. Universiti Malaysia
Sarawak.
Rahimah
Hj. Ahmad. (2005). Kepengetuaan dan Kepemimpinan Sekolah : Pembangunan dan
Penambahbaikan Pengajaran. Jurnal Pemimpin, 5. 1 – 10.
Rusidi
Mustapha. (2013). Penambahbaikan dan Keberkesanan Sekolah. Blogspot.com. 17 April 2013.
Sergiovanni, T.J. (2001). The Principalship of Reflektive Practice
Perpectif.
Boston : Allyn and Bacon.
Stephen
P. Robbin, (1993). Organizational
Behavior. New Jersey : Prentice Hall.
Stoll, L., &
Fink, D. (1996). Changing our schools: Linking School effectiveness and school
improvement. Buckingham: Open University Press.
Terry,
G.R.( 1960). Principles of Management. Illinois : Homewood.
Woo Yoke Ling. (2007). Kepuasan
Kerja Guru-guru Aliran Pendidikan Teknikal dan Vokasional di Sekolah-sekolah
Menengah Teknik di Johor. Tesis Sarjana. Univerisiti Teknologi
Malaysia.
No comments:
Post a Comment