Wednesday, 12 October 2016

AMALAN KOMUKASI EFEKTIF DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN




Mohd Othman Yussoff
Nor Asiah Ibrahim Shah





Terdapat banyak kajian yang telah dikenal pasti bagaimana  mewujudkan komunikasi efektif dalam menguruskan proses pengajaran dan pembelajaran  di dalam kelas. Pelaksanaan komunikasi efektif akan menentukan sama ada objektif pengajaran dan pembelajaran  tercapai atau sebaliknya. Antara objektif pengajaran dan pembelajaran  termasuklah pelajar boleh mengetahui, memahami, mengenal pasti, menyenarai, menghurai, menganalisis dan mengamalkan sesuatu yang telah dipelajari dengan sebaiknya di akhir pembelajaran dan untuk masa hadapan. Antara amalan komunikasi efektif yang boleh dilaksanakan oleh para guru atau pendidik ialah :

PERANCANGAN YANG RAPI DALAM PENYAMPAIAN MAKLUMAT

Amalan komunikasi efektif dalam bilik darjah (kelas/tutoran/kuliah) akan membawa hasil pengajaran dan pembelajaran  yang berkesan. Di antaranya ialah perancangan yang rapi dalam penyampaian maklumat seperti:
1.      Menguruskan aktiviti kumpulan
2.      Mengamalkan  strategi pembelajaran berpusatkan pelajar
3.      Menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbentuk perbincangan, bercerita, kaedah Socrates dan perancangan
4.      Menggunakan alat bantu mengajar (ABM) untuk menyampaikan mesej dan konsep
5.      Menggunakan teknik menyoal yang berkesan
Untuk mengamalkan komunikasi efektif dalam bilik darjah, guru atau pendidik haruslah  menguasai kemahiran penggunaan kaedah dan teknik mengajar, khasnya teknik menyoal (Mok Soon Sang, 2006).

KEMAHIRAN KOMUNIKASI LISAN DAN TULISAN

Sebagai penyampai ilmu pengetahuan, guru sering kali dikehendaki berkomunikasi secara lisan dan bertulis dengan pelajar-pelajarnya, sama ada dalam aktiviti kurikulum atau aktiviti kokurikulum. Oleh itu, guru dikehendaki menguasai kemahiran berkomunikasi secara lisan dan bertulis agar dapat menyampaikan maklumat atau ilmu dengan efektif. Guru yang boleh bertutur atau menulis dengan jelas dan tepat akan membolehkan pelajar-pelajar mengikuti pelajaran yang diajar dengan tepat. Sebagai contoh dalam aspek penggunaan suara atau pertuturan ia merupakan aset penting dalam komunikasi. Suara kita mengambarkan kesungguhan, kesedihan, kegembiraan, kemarahan dan sebagainya. Dengan suara, kita boleh mengawal nada, sebutan dan lenggok bahasa. Suara atau sebutan yang bertenaga, lontaran suara dan vokal yang jelas serta nada yang penuh perasaan adalah asas komunikasi yang berkesan. Ini juga menjadi asas kepada kepercayaan orang lain (para pelajar) kepada gurunya (Nor Saleha, 2012). Perbualan dan pertuturan guru yang menghiburkan juga mengurangkan rasa bosan dalam pembelajaran mereka.

Dengan penggunaan sebutan dan tatabahasa yang betul, para pelajar tidak keliru atau salah faham apa yang disampaikan oleh guru mereka. Oleh yang demikian, keberkesanan penyampaian pengajaran dan pembelajaran  dapat dipertingkatkan. Justeru itu, kemahiran berkomunikasi secara lisan dan bertulis merupakan salah satu kualiti profesional bagi seseorang guru.
a.      Komunikasi Bukan Lisan
Komunikasi guru tidak terhad kepada komunikasi lisan sahaja malah dalam banyak keadaan komunikasi bukan lisan dalam bentuk tingkah laku juga memainkan peranan penting dalam usaha mengekalkan hubungan mesra di kalangan guru dan pelajar. Pemerhatian pelajar pada gerak-geri guru seperti senyuman, suara, gerak mata dan kemesraan boleh mempengaruhi pemahaman pelajar (Shabuddin, Dr Rohizani, dan Mohd Zohir, 2003).  Ini termasuklah:

b.      Kemesraan
Ia merujuk kepada kebolehan guru menunjukkan perasaan sayangnya kepada pelajarnya. Guru-guru yang mengamalkan sifat-sifat begini dapat mewujudkan iklim pembelajaran yang positif dan sesuai supaya pelajar lebih mudah memahami perkara yang diajar. Sebagai contoh, mimik muka dan air muka seseorang guru sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Senyuman yang diberikan pada masa yang sesuai memudahkan seorang guru itu mendekati atau didekati   pelajarnya (Nor Saleha, 2012).  Secara psikologinya, pelajar yang dapat mengesan kemesraan pada gurunya lebih mudah berkomunikasi kerana yakin mereka tidak akan dimarahi atau didenda sekiranya melakukan kesilapan.

c.       Empati

Guru-guru yang dapat mewujudkan empati juga amat disenangi oleh pelajar. Keupayaan guru meletakkan diri mereka dalam keadaan dan situasi pelajar tersebut membuatkan pelajar amat menghargai guru tersebut. Perasaan empati ini terpancar melalui komunikasi guru yang sentiasa memahami dan cuba membantu pelajar mengatasi masalah pembelajaran mereka.
d.      Komitmen Guru

Semangat dan komitmen guru yang sentiasa tinggi juga mempengaruhi pelajar berminat pada pengajaran dan pembelajaran  yang dikendalikan. Emosi ini dapat dikesan melalui kesungguhan guru berusaha memperbaiki pengajaran dan pembelajaran dengan mencari dan mencuba cara-cara dan kaedah-kaedah baru yang lebih baik lagi. Komitmen mereka terpancar melalui nada suara, gerak mata, air muka, gerak diri, pergerakan jari, simbol, tangan dan seumpamanya. Banyak kajian menunjukkan bahawa guru-guru yang sentiasa bersemangat dan bertenaga dapat memotivasikan pelajar dan seterusnya mengerakkan mereka mengikuti pembelajaran dengan lebih tekun seperti yang diperkatakan oleh Wan Mohd Zahid, (1994) bahawa guru-guru yang komited akan memastikan dinamika pentadbiran sekolah, keceriaan iklim sekolah, keanjalan jadual waktu, perencanaan buku rekod mengajar, susun atur bilik darjah dan kaedah pengajaran pembelajaran yang dilaksanakan adalah ke arah pencapaian wawasan, misi dan objektif kecemerlangan.

Komitmen merupakan asas kepada budaya organisasi, kerana usaha ke arah meningkatkan kecemerlangan sekolah mestilah bermula dengan memberi perhatian kepada perlakuan dan pemikiran di kalangan manusia yang menganggotai sekolah tersebut. Sesuatu peningkatan dan penurunan komitmen guru-guru atau pendidik kepada organisasinya boleh menyebabkan gangguan (disequilibrium), perasaan sensitif, kebimbangan dan menjejaskan hubungan manusia sesama manusia (Mohd Othman, 1996) iaitu termasuklah para pelajar mereka, guru – pelajar atau guru dengan rakan sejawatnya.

No comments:

Post a Comment