Thursday, 13 October 2016

HUBUNGAN KEBERKESANAN SEKOLAH DAN KEPIMPINAN




Mohd Othman yussoff
Nor Asiah Ibrahim Shah


Isu kepimpinan dalam bidang pendidikan menjadi semakin kompleks dalam era dunia tanpa sempadan. Pemimpin-pemimpin sekolah perlu sentiasa proaktif serta bersedia melengkapkan diri dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang tinggi selaras dengan perkembangan dunia pendidikan yang semakin mencabar. Kepemimpinan sekolah sentiasa berhadapan dengan tekanan yang berterusan dalam meningkatkan standard dan penambahbaikan sekolah. Hal ini kerana sekolah merupakan agen yang penting dalam pembinaan generasi masa depan (Rahimah, 2005). Kejayaan sesebuah sekolah bergantung kepada corak kepimpinan yang diamalkan di sesebuah sekolah (Hussein, 2005). Kepemimpinan yang berkesan adalah asas kepada penambahbaikan sekolah yang berterusan (Muijs & Harris, 2007, Abdul Ghani & Anandan, 2009). Ringkasnya kepimpinan sekolah masa kini perlu berubah atau diperbaharui untuk memastikan sekolah mengalami perubahan yang berterusan.

Kepimpinan Pengetua/Guru Besar dengan Keberkesanan Sekolah

Dalam usaha mengejar dan mencapai kecemerlangan pendidikan, sama ada di negara kita, mahupun di negara-negara maju yang lain, kepimpinan pengetua atau guru besar sering dilihat sebagai fokus utama. Ini bererti, pengetua atau guru besar dilihat sebagai punca masalah atau pihak yang menimbulkan masalah atau sebagai penyelesai masalah dalam pelaksanaan program pendidikan. Di Amerika Syarikat misalnya, banyak cadangan telah dikemukakan melalui pelbagai laporan utama seperti A Nation At Risk (National Commission on Excellence in Education, 1983; Action For Excellence (Task Force on Excellence for Economic Growth, 1983; Better Education For Michigan Citizen : A Blueprint For Action (Michigan State Board of Education, 1984; Leader For America’s Schools (The National Commission on Excellence in Educational Administration, 1987), menegaskan betapa pentingnya kepimpinan pengetua atau guru besar di sekolah.
Edmonds (1979), menyatakan kejayaan sesebuah sekolah terletak di tangan pengetua atau guru besar. Pengetua atau guru besar boleh mengubah sekolah yang tidak berkesan kepada sekolah yang berkesan. Hussein Mahmood (1993) menyatakan bahawa rata-rata kajian yang berkaitan membuat kesimpulan bahawa apa yang membezakan keberkesanan sekolah dengan sekolah yang lain adalah kepimpinan pengetua atau guru besar. Kepimpinan pengetua atau guru besar yang dinamik dan bersungguh-sungguh telah dikenalpasti sebagai satu pembolehubah yang dikatakan membawa kejayaan kepada sesebuah sekolah.

Sebenarnya terdapat lima peranan pengetua atau guru besar yang boleh dikaitkan melalui kerangka konsep berikut (Jadual 1.2 ):


a.     Pengetua Sebagai Ahli Falsafah Pendidikan
Guru menganggap pengetua sebagai orang penting dalam kehidupan mereka di sekolah. Sebagai pemimpin, pengetua menyampaikan dan menjelaskan apa yang dipercayai tentang visi, misi, matlamat serta tujuan tugasan/tanggungjawab mereka dalam memenuhi kehendak organisasi atau sekolah.  Guru pula cuba memahami dan berkongsi serta menghayati bersama-sama apa yang dipercayai atau disampaikan oleh pengetuanya, serta turut memberi sokongan. Implikasinya kerja-kerja di sekolah dapat dilaksanakan dengan berkesan serta memberi erti melalui perpaduan (kerja sepasukan) yang wujud di kalangan guru.  

Menurut Hussien (1993), sebagai pengetua, mereka haruslah mempunyai tanggungjawab dalam hal-hal berkaitan sekolah iaitu:

(a)  berusaha bagi mencapai dasar pendidikan di peringkat sekolah
(b)  mengurus dan mentadbir sekolah, kurikulum, kokurikulum, kebajikan pelajar, guru dan staf sokongan sekolah
(c)  menyediakan khidmat bantu yang secukupnya bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dan
(d)  mewujudkan dan memajukan iklim dan budaya sekolah

b.    Pengetua Sebagai Model Pendidikan

Guru menganggap pengetua sebagai model pendidikan yang mengubah tingkahlaku guru dengan menunjukkan contoh dan teladan yang baik. Oleh sebab itu dalam banyak kajian pengetua dilabel dengan pelbagai gelaran, antaranya dikatakan “pemimpin teknikal”, “jurutera manusia”, “pemimpin simbolik”, “clinical practioner” dan “pemimpin budaya” (Hussien, 1993, dan Rushida Mustapha, 2013). Pengetua harus mampu menjadi pemimpin yang efisyen dan efektif yang mencerminkan ketrampilan yang menarik, kemampuan mengurus serta sifat dan jati diri sebagai pengetua. Pengetua sekolah tidak hanya mengelola sekolah secara statik, tetapi semestinya mengerakkan semua potensi yang berhubungan langsung dengan kepentingan pengajaran dan pembelajaran para pelajar. Kegagalan pengetua menciptakan kondisi pengajaran dan pembelajaran yang efisyen dan efektif akan memberikan implikasi pada mutu prestasi dan masa depan anak didiknya.

c.     Pengetua Sebagai Penyokong Pendidikan

Guru menganggap pengetua sebagai sumber untuk mendapatkan sokongan. Mereka telah mengalami peristiwa bahawa sokongan pengetua sejak mereka mula bertugas memberi kesan yang mendalam dalam bidang profesionalisme. Sebagai pengetua mereka seharusnya memahami guru merupakan aset sumber manusia yang penting, pengetahuan tentang pengurusan kemanusiaan  amat penting, supaya tidak wujud tekanan dan kekangan  keterlaluan antara guru-guru di sekolah. Peranan ini cukup penting kerana ia akan dapat meningkatkan prestasi guru seterusnya meningkatkan keberkesan organisasi sekolah. Sebaliknya corak kepimpinan pengetua yang tidak sesuai (kurang menyokong) akan mewujudkan hubungan kurang baik dengan guru, membawa tekanan berlebihan yang boleh menjejaskan keberkesanan organisasi.

d.     Pengetua Sebagai  Rakan Sependidikan

Guru menganggap pengetua sebagai rakan seperjawatan dalam hubungan dengan pelajar dan ibu bapa. Pengetua seharusnya perlulah berpengetahuan luas dalam program pendidikan, kebolehan menganalisis prestasi pelajar serta berusaha secara kolektif untuk mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran (PdP). Peranan guru dan pengetua sebagai rakan sependidikan akan mewujudkan  suatu bentuk pemuafakatan dalam menentukan setiap keputusan yang akan dilaksanakan. Pembinaan iltizam melalui konsep pemuafakatan sebagai rakan sependidikan yang digabung dengan unsur PIBG iaitu ibu bapa bersama murid-murid penting bagi meningkatkan prestasi sekolah dan kerberkesanan institusi pendidikan (Rusidi Mustapha, 2013).


e.      Pengetua Sebagai Orang Yang Memulakan Perubahan Pendidikan

Guru melihat  pengetua sebagai penentu utama dalam pelaksanaan inovasi di sekolah. Punca perubahan di sekolah wujud hasil kerjasama antara pengetua dan guru. Guru merasakan bahawa mereka semestinya terlibat terus dalam membuat keputusan tentang perkembangan dan reformasi pengajaran dan pembelajaran (PdP) di sekolah.  Oleh itu, sebagai pengetua dan pemimpin pendidikan, mereka haruslah memiliki kemampuan dan kompentensi melebihi daya fikir guru-guru dan staf di seluruh bidang, khususnya kemampuan menjana dan membangun keberkesanan sekolah ke arah yang lebih baik sepanjang masa secara menyeluruh. Sebagai contoh,  sebarang perubahan kurikulum baru di sekolah seperti PMR/PT3, perubahan soalan berasaskan Kaedah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) atau High Order Thinking Skill (HOTS),  pihak yang mendapat kesan ialah murid, sementara yang terlibat dengan perubahan ini ialah guru. Menurut Hord (1986), sebarang pelaksanaan ke arah perubahan ini hendaklah dilakukan secara bijaksana dengan mengambilkira usaha sama antara pengetua sebagai pemimpin dengan stafnya (guru). Kegagalan dalam menangani masalah seperti keperluan asas guru sama ada dalam bentuk material dan psikologi semasa membuat sesuatu perubahan pendidikan boleh membantutkan ke arah usaha ini secara berkesan.

No comments:

Post a Comment