Wednesday, 12 October 2016

RASIONAL KONSEP DAN CIRI HOTS MENURUT PANDANGAN AL QURAN




Pendidikan Al Quran Membina Potensi Berfikir

Al Quran merupakan sumber segala ilmu pengetahuan. Hal terbaik yang dapat dilihat daripada kitab suci ini ialah dorongannya kepada manusia supaya berfikir. Di dalam Al Quran tidak terdapat suatu hukum yang bersifat melumpuhkan akal manusia untuk memikirkan kandungan maknanya dan tiada sesuatu perkara pun yang merintangi akal untuk mencari pelbagai ilmu yang bersifat luas. Maksudnya, Al Quran tidak melarang mereka mencari ilmu dan berfikir, asalkan masih dalam ruang lingkup kebenaran seperti kata ungkapan “buat apa sahaja selagi benar”, bahkan Al Quran menggesa manusia berfikir dan mencari ilmu pengetahuan. Ia menjamin cara berfikir yang sihat dan pandangan yang benar terhadap tanda-tanda kekuasaan Allah SWT yang diciptakanNya sebagai saranan kepada manusia agar beriman kepadanya. Berfikir adalah suatu perkara yang amat diperlukan bagi memahami semua bentuk peringatan, sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

 “Katakanlah (Wahai Muhammad): “Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, sama ada dengan cara berdua (dengan orang lain), atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu”
                                                                                                                  (Surah Saba’,34:  46)


Kedudukan Akal Dalam Al Quran

Dalam Al Quran perkataan akal diulang sebanyak 49 kali. Kebanyakan perkataan ini diungkapkan dalam bentuk perbuatan, iaitu fi’il mudhari’. Terutamanya perkataan yang bersambung dengan waw jama’a, seperti ta’qilun  (تعقلون)  atau ya’qilun (يعقلون)   bererti mereka itu berfikir. Kata kerja ta’qilun (تعقلون  ( berulang sebanyak 24 kali dan kata kerja ya’qilun (يعقلون  (  berulang sebanyak 22 kali. Sementara kata kerja ‘aqala (عقل), na’qilu (نعقل) dan ya’qilu (يعقل) masing-masing disebut sekali. Dalam struktur bahasa Arab ungkapan dalam bentuk fi’il mudhari’, membawa maksud selalu menggunakan akal dan berfikir. Malahan Al Quran sering merangsang manusia supaya menggunakan akal dan berfikir, dengan penggunaan bentuk prasa istifham inkari atau penyataan negatif yang bertujuan memberi dorongan dan membangkitkan semangat berfikir. Pernyataan begini diulang sebanyak 13 kali alam Al Quran, mengikut konteks yang berbeza. Misalnya firman Allah SWT kepada Bani Israel  dan maksudnya :
   
“Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu (kewajipan) sendiri, pada hal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berfikir?”.

(Al Baqarah, 1: 44)

Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman dan maksudnya:
 “Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan gurau senda belaka. Dan kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?.

 (Al An’am, 6: 32)

Selain itu Al Quran memberi perhargaan yang tinggi terhadap orang yang berakal, berfikiran dan berilmu pengetahuan, dengan terma ulul al bab atau ulil al bab, diulang sebutan sebanyajk 16 kali dalam Al Quran. Sembilan daripadanya dalam surah-surah Makiyyah dan tujuh dalam surah Madaniyyah. Ulul al bab dapat diertikan sebagai orang yang berakal atau orang yang mempunyai hati, iaitu orang yang mempunyai hikmah dan kebijaksanaan, yang terdiri daripada para ulama, kaum cendikiawan atau intelektual, yang menggunakan hati dan akal untuk memerhati dan memikirkan semua kejadian alam ini. Firman Allah SWT:
 “……dan orang yang mendalam ilmunya berkata: Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami. Dan tidak mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang yang berakal.”
(Al Imran, 3: 7)

Al Quran mendorong akal manusia supaya memerhati dan memikirkan kejadian Allah SWT tentang alam semesta, seperti penciptaan langit dan bumi, peredaran malam dan siang yang dapat dijadikan bahan untuk direnung, dikaji dan difikirkan oleh mereka yang mempunyai akal. Firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal. Iaitu orang yang megingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata: “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka peliharalah kami daripada siksa neraka.

 (Al Imran, 3: 190 – 191)

Menurut Dr. Yusuf  Al Qaradhawi bahawa ulul al bab adalah dirujuk kepada kelompok orang yang berakal dan dapat menangkap ‘ibrah atau mengambil iktibar, iaitu pengajaran dari kisah-kisah sejarah dalam Al Quran, mereka dapat membaca, memerhati dan mengambil perjalanan sejarah zaman silam. Kaum ulul al bab juga disebut sebagai kelompok orang yang mengetahui apa yang Allah turunkan kepada RasulNya itu adalah benar dan tidak mengandungi kebatilan sedikitpun. Al Quran telah menggambarkan kaum ulul al bab dengan sifat-sifat keutamaan akhlak mulia. Jadi Al Quran mengaitkan kesempurnaan intelektual dan kesempurnaan akhlak pada kaum ulul al bab menerusi firmanNya yang bermaksud:
 “Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.”

( Surah Yusuf, 12: 111)


No comments:

Post a Comment