Mohd Othman Yussoff
Nor Asiah Ibrahim Shah
Dalam perbincangan selanjutnya kami
ingin menjelaskan mengapa kami tidak mengkaji teori-teori lain yang sinonim
dengan komunikasi seperti Teori Humanisme, Teori Konstruktvisme, Teori Operant
Conditioning (Skinner) dan Teori Systematic Behavior (Hull). Ini kerana kesemua teori ini hanya
melihat aspek pembelajaran atau aspek pelajar sebagai insan sosial atau modal
insan sedangkan aspek guru atau pendidik seolah-olah tidak dikupas atau diolah.
Ini hanya menjadikan guru sebagai “robot” atau “mesin” mengikut arahan pengurusan atasan semata-mata
sedangkan menurut Parkinson dalam bukunya “A Litle Touch”, (dipetik
daripada Md. Ismail Zamzam, 1989) pekerja atau subordinat adalah manusia yang mempunyai hati dan perasaan.
Inilah yang dikatakan pertembungan antara “idealis” dengan realiti guru sebagai
pendidik atau insan. Kenyataan ini mengajak kita berfikir jauh ke hadapan dan
berfikir di luar kotak bukan sahaja masa hadapan anak bangsa iaitu para pelajar
tetapi bagaimana kita hendak mengangkat martabat guru-guru atau para pendidik
yang masih dianggap sebagai profesion atau kerjaya kelas kedua.
Walaupun kedua-dua teori iaitu Teori
Pelaburan (Side Bet) dan Teori Pertukaran yang akan dibincangkan ini lebih
merujuk kepada komitmen para pekerja (termasuk guru) tetapi harus diingat, elemen
komitmen adalah merupakan salah satu penyebab berlakunya komunikasi efektif,
malah ketiadaan komitmen merupakan halangan dan gangguan kestabilan sesebuah
organisasi termasuklah organisasi pendidikan.
Mengapa
komunikasi efektif dan komitmen guru penting merupakan suatu persoalan yang cukup sensasi.
Negara kita seperti negara-negara lain, keperluan mewujudkan
tenaga sumber manusia yang berdaya saing merupakan usaha yang perlu diberi
perhatian di abad ini. Baik di sektor awam mahupun swasta, pembentukan modal
insan berkualiti mampu menjana produktiviti berlipat ganda serta mengangkat martabat manusia minda kelas
pertama dan bertaraf dunia.
Langkah Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) yang melancarkan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013 – 2025 yang memberi penekanan kepada konsep kemahiran
berfikir aras tinggi (HOTS) yang berupaya melahirkan generasi pemikiran
kritikal dan kreatif yang mana implikasi akhirnya akan membawa modal insan yang
cerdas, kreatif dan inovatif bagi memenuhi cabaran abad ke 21 agar negara mampu
bersaing di persada dunia sudah tentu memerlukan kemahiran komunikasi yang
efektif di kalangan para guru atau pendidik.
Pelbagai
usaha pedagogi telah dilaksanakan di sekolah bagi mencapai matlamat tersebut
khususnya yang memberi pemusatan kepada pelajar seperti kaedah diskusi kumpulan
kecil, pembelajaran berasaskan masalah dan pembentangan hasil diskusi atau
kajian dalam pengajaran dan pembelajaran membuktikan betapa pentingnya
komunikasi efektif dalam pedagogi pendidikan.
Umumnya kita mengetahui pencapaian
Malaysia dalam ujian antarabangsa Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan
Program Penilaian Murid Antarabangsa (PISA) dari tahun 2007 hingga 2011 amat
menyedihkan kerana kita berada pada kedudukan satu pertiga terendah dunia.
Malahan Thailand mengatasi kedudukan kita. Ini amat mengecewakan apabila
kerajaan Malaysia membelanjakan bajet yang besar malah jauh lebih tinggi daripada negara yang
mengatasi kita dalam keputusan tersebut. Lebih mengecewakan juga, ini berlaku
walhal nisbah guru - murid di Malaysia adalah yang tertinggi iaitu 1 :13
berbanding negara lain (Rosnani Hashim, 2013). Justeru, ia memberi kita petanda
bahawa sistem pendidikan kita masih lemah dalam melengkapkan pelajar dalam
kemahiran tersebut.
Persoalannya
di sini adakah berlaku masalah atau halangan komunikasi efektif dalam sistem
pendidikan kita? Adakah kekurangan komitmen para guru dalam pengajaran dan
pembelajaran? Benarkah kerjaya keguruan merupakan kerjaya kelas kedua dalam
negara kita?. Adakah punca masalah ini mempunyai kaitan dengan Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) sebagai majikan dan guru-guru (pendidik) sebagai “subordinat”,
akan kami perincikan berdasarkan
Teori Pelaburan (Side Bet) dan Teori Pertukaran.
Implikasi Teori Pelaburan (Side Bet)
Ke atas Komunikasi Efektif
Teori
pelaburan atau “side bet” yang dikemukakan oleh Howard Becker (1960),
mengatakan bahawa jaminan pekerjaan, pencen, status, senioriti dan autoriti
adalah antara pelaburan peribadi yang mengikat seseorang kepada organisasi.
Persoalan ini menurut Becker menyebabkan seseorang itu membuat keputusan untuk
komited dengan sesuatu profesion bukan kerana minat atau kemahuan awalnya
tetapi lebih memikirkan sebab-sebab lain iaitu “side bet”(Yusoff
Hanifah, 1981). Becker menjelaskan lagi
bahawa seseorang itu akan terus kekal dalam profesionnya dan tidak mahu
bertukar kerja yang baru mungkin dihalang oleh pelaburan yang kompleks, kos-kos
dan risiko kewangan yang mungkin bersangkutan dengan faedah-faedah pencen yang
akan hilang akibat perpindahannya, kehilangan keselesaan dalam menjalankan
tugas-tugas yang baru, kehilangan kesenangan dalam kehidupan domestik akibat
perpindahan keluarga dan sebagainya.
Analogi
yang paling mudah mengenai teori ini, sekiranya seseorang itu diberi peluang
atau mempunyai kemahiran yang sama (pelaburan) untuk menjadi jurutera, peguam,
doktor, arkitek berbanding menjadi guru (pendidik), adakah mereka akan memilih
kerjaya guru sebagai kerjaya yang utama berbanding kerjaya lain, sedangkan kerjaya lain itu (jurutera, peguam,
doktor, arkitek) menjanjikan peluang pelaburan yang lebih lumayan dan menguntungkan
dalam jangka masa panjang. Oleh sebab itu mahu tidak mahu dalam dunia pasaran
yang berdaya saing, kerjaya guru tetap menjadi pilihan kedua atau pilihan
akhir. Bukti ini amat jelas dilihat kerana ketidakstabilan atau
ketidakseimbangan nisbah jantina guru dan gangguan (disequilibrium)
dalam kerjaya guru yang lebih dimonopoli oleh kaum wanita berbanding kaum
lelaki. Rintihan guru-guru mengenai kepuasan gaji, kurangnya penghargaan, beban
kerja pengkeranian, keruntuhan disiplin pelajar, tekanan (stress), arahan
bertindan lapis daripada pengurusan atasan (pengetua, PPD, Jabatan Pendidikan)
merupakan bukti nyata berlakunya gangguan dan halangan komunikasi yang sentiasa
menjadi topik utama dalam akhbar-akhbar tempatan.
Dalam
aspek yang lain, berbalik kepada amalan komunikasi efektif para guru atau para
pendidik dalam pengajaran dan pembelajaran, adakah penumpuan mereka kepada
kerjaya ini hanya berasaskan kepentingan “side bet”?, iaitu bimbang (terancam)
akan kehilangan pekerjaan, pencen, status, senioriti dan autoriti bukannya kerana minat dalam kerjaya
pendidikan. Pendapat ini diakui oleh Allen dan Meyer (1984) yang mengatakan
ancaman kepada kehilangan ini,
menyebabkan peningkatan komitmen terhadap organisasinya dan tidak akan
menarik mereka untuk bekerja dalam organisasi lain selagi pelaburan yang ditawarkan untuk bertukar kerja hanya
bersifat sederhana atau tidak menguntungkan.
Implikasi Teori Pertukaran Ke atas
Komunikasi Efektif
Teori
ini merupakan proses timbal balik di mana matlamat organisasi dan matlamat
individu menjadi semakin bersepadu atau kongruen (Mowday, Porter dan Steers,
1982; Steers, 1977). Teori ini melihat bagaimana sesebuah organisasi yang mahu
menarik dan mengekalkan pekerja yang produktif telah menawarkan gaji, faedah
dan penghargaan yang tertentu kepada pekerjanya. Sebaliknya bagi pihak pekerja
pula, mereka merasakan bahawa kerja yang menarik dan ganjaran yang setimpal
dengan penglibatan mereka merupakan satu keperluan yang perlu dipenuhi. Sebagai
balasannya, berlakulah proses pertukaran di mana pekerja memberikan
perkhidmatan mereka dan organisasi pula menyediakan imbuhan yang sepatutnya
kepada pekerja (Mohd Othman, 1996). Lihat Jadual 1.1 di bawah:
Jadual 1.1 : Proses Pertukaran Antara Pekerja Dengan
Organisasi
Matlamat
|
Proses
Pertukaran
|
|
ORGANISASI
|
||
Menarik
dan mengekalkan pekerja yang produktif
|
Memberi
gaji, faedah, status dan penghargaan kepada pekerja
|
|
PEKERJA
|
||
Berkehendak
kerja yang menarik dan ganjaran yang adil
|
Memberikan
perkhidmatan dari segi masa, tenaga, pengetahuan dan kemahiran kreativiti
kepada organisasi
|
|
Berdasarkan
dapatan di atas sekiranya dilihat dalam aspek amalan komunikasi menjelaskan
bahawa efektifnya amalan komunikasi seseorang pekerja atau guru akan berlaku
atas pertukaran yang melibatkan keuntungan yang bakal diperolehi oleh mereka. Ia
juga bermaksud guru atau pendidik yang memasuki kerjaya pendidikan akan komited
dalam pengajaran dan pembelajaran kerana
menjangka sesebuah tempat kerja (sekolah atau institusi pendidikan) telah
berjaya menyempunakan kehendak dan matlamat mereka dari segi tarikan kerja, penghargaan
dan ganjaran. Oleh sebab itu sebagai balasan (pertukaran), mereka akan
menyempurnakan tanggungjawab tersebut dengan
mencurah segala kemahiran, kehendak dan matlamat yang diperlukan dalam
organisasi pendidikan termasuklah berkomunikasi secara efektif dalam pengajaran
dan pembelajaran. Sebaliknya, sekiranya organisasi tersebut (sekolah atau
institusi pendidikan) gagal menyempurnakan tarikan kerja, penghargaan, ganjaran
atau imbuhan yang setimpal dengan kehendak mereka, komitmen mereka akan merosot
dan berkemungkinan beralih ke bidang kerjaya lain yang menjanjikan “pertukaran”
yang lebih menguntungkan.
No comments:
Post a Comment